Oefening 7

Deze keer een oefening om meer te voelen dat je vaak veel te veel vasthoudt. Alles waar je aan hecht, alles wat je vast houdt in je leven zet een opstakel op je weg. Het maakt niet uit wat het is. Een vriend, een huis, een auto, een carrière, kinderen, een overtuiging, je werk, welk systeem ook, echt alles. Nu is het helemaal niet erg wanneer er een aantal obstakels op je weg staan en liggen , dan kan de weg zelfs interessanter maken. Maar stel je even voor dat er zoveel op je weg ligt dat het jouw gaan belemmert. Wanneer weet je dat het belemmerend werkt. Je kan dat vooral voelen, maar men kan dat ook aan je merken. Vraag het eens aan een goeie vriend en vraag jezelf eens een aantal dingen af. Zit ik lekker in m'n vel?. Doe ik wat ik echt leuk en fijn vind?. Vervul ik m'n dromen?. Ben ik lichamelijk gezond?. Kan ik goed alleen zijn?. Ben ik nergens aan verslaafd?. (Winkelen, kopen, uitgaan, eten, lezen, praten, dus ook deze dingen meetellen).Heb ik wel meer dan één echte vriend of vriendin?, Heb ik een hobby waar ik me helemaal in kwijt kan?, Zorg ik wel minstens zoveel voor mezelf als voor anderen?. Mag ik boos worden van mezelf?. Mag ik ook rot eigenschappen hebben?. Mag ik verdrietig zijn?. Zo kan ik nog wel even door gaan maar dat kan je zelf ook wel. Wees heel eerlijk naar jezelf, anders hoef je deze oefeningen niet te doen. Je hebt vast een paar dingen gevonden waarvan je denkt, nou nee, daar mankeert wel wat aan. Dit betekent dat er obstakels teveel zijn. Ze zitten je in de weg.

Doe de gronding oefening en bescherm jezelf met een duidelijk en voelbaar symbool. Neem nu één belangrijk vraagteken wat je niet positief kunt beantwoorden, b.v. je hebt geen hobby waar je je helemaal in kwijt kunt. Stel je nu voor dat je in jouw kamertje in je hoofd bent en je zit voor een projectie scherm. Je schrijft jouw tekort op dat scherm. In dit geval, ik heb geen hobby. Voel nu heel goed in je lijf, welk deel in je lichaam heeft hier mee te maken. Stel je nu voor dat jij op dat scherm loopt en een obstakel tegenkomt. Het ligt op de weg, b.v. een grote steen. Blijf vooral ook in je lichaam voelen, hoe het voelt en waar. Er liggen misschien wel meer dingen op de weg maar neem er één tegelijk. Wat betekent die steen voor jouw. Stel je voor, je voelt, ze staan voor m'n kinderen. Die kan je toch moeilijk weg doen. Nee, natuurlijk niet, maar je kunt wel gaan zoeken naar meer ruimte voor jezelf. Stel je nu voor dat de steen breekt en tussen de brokstukken vind je een briefje waarop staat wat je kunt doen om meer ruimte voor jezelf te creëren. Ga nu weer met je aandacht naar je voeten en doe je ogen open. Schrijf op wat je bent tegengekomen.

Nu heb je wel ruimte gevonden maar nog geen hobby. Nee dat klopt, maar ga nu eerst eens een poosje voelen hoe het is om ruimte voor jezelf op te eisen. Mag dat of ga je toch weer voor anderen aan de slag. Je hebt ook kans dat de kinderen of je partner gaat protesteren. Sta voor je zelf, voel dat je deze ruimte echt wilt, ga praten met je partner, stel grenzen bij je kinderen, ga eens lekker alleen een stuk wandelen. Kan je dat?. Maak het jezelf eigen, dat is een heel belangrijk proces, misschien wel het belangrijkste hierin. Je zult je misschien eerst schuldig voelen of egoïstisch, allemaal dingen die te maken hebben met afkicken. Voel ze en accepteer ze. Het kan ook zijn dat je lijf gaat protesteren, dat hangt allemaal af van wat je hebt gekozen. Maar je lichaam reageert eigenlijk altijd. Het is namelijk iets nieuw in de plaats van iets wat oud is en daar reageer je op. Soms voel je het wrikken in je lijf. Geef het niet op, ga er even doorheen. Je kunt al heel snel voelen of het goed voor jezelf is en vaak weet je het nog eerder, als je maar eerlijk naar jezelf bent.

Terug