Oefening 10

Deze keer een oefening om evenwichtiger te leren kiezen. Wanneer je onbewust je stappen zet, hebben ze onbewuste gevolgen. Gevolgen die je onzeker kunnen maken of in verwarring kunnen brengen. Bovendien heb je er weinig of geen grip op. Wanneer dat lang zo door gaat, probeer je vaak uit alle macht controle te krijgen over de gevolgen. Wat veel effectiever is, is bewuster je stappen nemen. Waarom we dat niet gewoon doen?. Dan voelen we onze angsten, onze beperkingen, onze kwetsuren, enz. Toch is de beste manier om er beter mee om te gaan, je er gelukkiger bij te voelen, je bewuster te worden van waarom, voor wat, hoe, en wanneer je stappen neemt.

Laten we een voorbeeld nemen. Je wilt een andere baan. Je kijkt in de kranten, solliciteert en begint. Maar na verloop van tijd voel je je weer precies hetzelfde als voor deze baan. Je wordt onzeker, verwart, je begrijpt er niets van, enz. Nu ga je proberen bewuster een keuze te maken. Je werk bevalt je niet, oké, wat mankeert er aan. Stel je vindt dat je veel meer kunt. Ga dan eens na wat je anders wilt, wat je graag zou willen. Is het iets wat je denkt toch niet goed genoeg te kunnen, of denk je dat er geen vraag naar is, enz. Je denkt zo wel ongeveer voor de hele mensheid, vindt je niet?. Blijf eens even bij wat jij graag wilt in plaats van alles gelijk in te vullen. Om deze manier van doen meer aandacht te geven deze oefening.

Doe eerst de grondingoefening en ga dan met je aandacht naar het kamertje in je hoofd. Zorg dat daar alles is zoals je het graag hebt. De hele ruimte richt je zo in dat jij je er echt lekker voelt. Dan zet je er een projectie scherm neer en een makkelijke stoel ervoor. Nu ga je met je aandacht naar de holtes onder in je voeten. Dat is de plek van je voetchakra´s. ga er helemaal in zitten met je aandacht. Daar maak je de keuzes voor de stappen die je onderneemt. Je rechter voetchakra heeft meer met de rationele kant van jezelf te maken. Het linker voetchakra heeft met de intuïtieve en gevoelskant te maken. Probeer het verschil te voelen in die voetchakra´s. Wanneer je dat goed voelt, kijk dan op het scherm en stel je voor dat daar die twee cirkels van je voetchakra´s op komen. Kijk naar de vormen, de kleuren, de bewegingen, enz. Welke van de twee is het meest helder en het meest spankelend. Welke is het meest voelbaar voor jezelf.

Neem dit aan als een aanwijzing en ga naar dat voetchakra met de minste energie, naar dat gevoel daar en stuur er extra energie naar toe, vanuit de aarde. Voel nu of allebei even sterk voelbaar zijn. Ga nu weer met je aandacht naar het scherm en maak de zwakke kleuren helderder, spankelender. Zo zijn beide voeten weer beter in balans en kies je en vanuit je gevoel en vanuit je verstand. Ga weer met je aandacht naar binnen en zoek een situatie weer je een keuze moet maken, een stap moet zetten. Zet dit op het scherm, maak niet uit hoe je dat doen, zoek je eigen manier. Nu ga je verschillende keuzes uitproberen.

Ga nu met je aandacht naar je linker voetchakra en neem een beslissing en voel wat dat met je doet. Stel het voelt niet goed, en toch ga je, met die zelfde beslissing, nu met je aandacht naar je rechter voetchakra en je gaat er logisch en verstandig naar kijken. Stel het voelt niet goed maar het lijkt wel verstandig. Oké … nu neem je dezelfde situatie en neemt een andere beslissing en je volgt dezelfde procedure. Je gaat hier mee door tot het en goed voelt en logisch lijkt. Zo neem je veel bewuster stappen in je leven en zijn de resultaten zeker beter.

Terug