Oefening 3

Hoe kijk je naar jezelf. Doe eerst de basisoefening, voel je stevig met de aarde verbonden. Voel je omringd door een duidelijk onderscheidingssymbool. Haal rustig adem. Bij het uitademen gaat de zwaarte naar je voeten. Ontspan je meer en meer bij iedere in en uitademing.

Nu stel je je voor dat je naar jezelf kijkt. Probeer jezelf te zijn vanuit een bovenhoek van de kamer. Je ziet jezelf zitten. Kijk ernaar. Kijk er een poosje naar zonder een oordeel. Probeer jezelf zo goed mogelijk te observeren, op alle manieren. Dan kijk je en voel je, wat je mooi aan jezelf vindt, wat zijn de delen van jezelf waar je trots, blij en tevreden mee bent. Kijk hoe je zit of ligt en wat je van jezelf vindt, ook van wat je doet in je dagelijks leven. Waar ben je blij mee. Neem daar rustig alle tijd voor. Kijk daarna naar waar je ontevreden over bent. Wat vindt je niet goed aan jezelf.

Dan ga je met je aandacht naar binnen in je lichaam. Stel je maar voor dat je zo wat rond kijkt naar alle mogelijkheden die je hebt gezien en ervaren. Wat vindt je daar goed en waar wil je meer aandacht aan besteden. Voel dan rustig in jezelf hoe je dat zou kunnen doen. Wanneer het voldoende is en je jezelf hebt voorgenomen, wat te doen, ga je weer met je aandacht naar de ruimte waar je bent en voel je voeten. Doe iets liefs voor jezelf.

Terug