Oefening 5

Zorg dat je lekker ontspannen zit of ligt en doe eerst de basis oefening. Wat nog beter is voor deze oefening om er ook nog de schoonmaak oefening achter aan te doen. Je kunt hem dan in verkorte vorm nemen, dus zonder alle voorbereidingen want die heb je dan al gedaan.

Nu ga je met al je aandacht naar de plek midden in je hoofd. Ter hoogte van je derde oog maar dan verder in je hoofd. Daar is het kamertje waar je alles kunt visualiseren. Maak er een heel mooi en vooral rustig kamertje van zodat jij je daar rustig, veilig en stil kunt voelen. Zet er alleen dingen in die jij mooi vindt, waar je een bepaalde waarde aan geeft of een herinnering aan hebt die speciaal is voor jouw, maar houdt het vooral heel rustig zonder te veel afleiding. Je kunt er als aanvulling bijvoorbeeld een mooie bos bloemen neerzetten of een mooi kunstwerk neerzetten of hangen. Wanneer alles naar je zin is en er ook een heerlijke stoel voor jezelf staat om ontspannen in te kunnen zitten, doe je dat en stel je je voor dat je daar een dutje doet.

Je droomt weg en in die toestand stel je jezelf voor dat je naar een treinstation loopt. Je stapt de trein in en gaat daarmee terug in de tijd. Wanneer je moeite hebt je dat voor te stellen, kan je achter uit gaan rijden, dat hebt soms. Je ziet de beelden uit het verleden aan je voorbijgaan. Beelden van 5 jaar geleden, 10 jaar geleden. Denk er over na wat daar allemaal gebeurd is en zie je voorbij gaan. De trein stopt ergens in je eerste 10 jaren. Stel je dus ook voor dat je nu een klein kind bent van die leeftijd. Je stapt de trein uit of wordt eruit gedragen, of je loopt naast iemand. Je gaat nu naar een situatie waar een sterke ervaring is met onzekerheid. Een plek, een gesprek of een gebeurtenis waar jij je, misschien wel voor het eerst, echt onzeker voelde. Laat jezelf maar gaan. Je geest weet precies waar dat is, daar hoef jij niets voor te doen.

Wat is daar, of ben je alleen? Zijn daar mensen en kan je zien wie dat zijn ?. Hoe voelt de hele situatie voor jouw aan?. Wat gebeurt er?. Voel in je lichaam wat en waar zich aan energie samenbalt of wegvloeit. Wat er aan dingen gebeuren is minder belangrijk dan wat er met jouw van binnen gebeurt, dus let daar vooral op. Wanneer het goed gaat voel je je nu onzeker en kun je ook voelen waar er wat in jezelf gebeurt. Voel dat en herken dit gevoel.

Stel je nu weer voor in die heerlijke stoel te zitten in het kamertje in je hoofd, maar blijf dat gevoel vasthouden. Je bent nu op een hele veilige plek waar je alles toe kunt laten zonder dat er bedreigingen van buitenaf zijn. Voel het en voel het en voel het. En herken dit gevoel in allerlei situatie in je leven. Een gevoel van, o,jee nu gaat het fout of hier kan ik niet mee omgaan of wat gebeurt er nu weer of ik heb alles verpest of verkeerd gedaan of nu krijg ik straf. Voel het en voel de gevolgen, of ze echt gebeurt zijn of niet. Jij hebt een conclusie getrokken en daar gaat het om. Welke conclusie of conclusies heb jij getrokken.denk niet aan de mensen die dit volgens jouw hebben veroorzaakt maar aan jouw conclusies. Daar kan jij wat aan doen. En al zou je iets aan die mensen kunnen doen, daar worden jouw eerste conclusies niet anders door. Blijf dus bij jezelf, jij bent degene die iets kan veranderen. Misschien heb je de conclusie getrokken, : Ik moet zorgen dat ik weg ben. Of : Geen sucses is beter dan mislukken. Of: Wanneer ik nu maar vreselijk m'n best doe, dan komt alles wel weer goed. Zo kunnen er heel veel conclusies zijn. Voel wat jouw conclusies waren en zijn.

Het is namelijk zo dat die eerste conclusies doorwerken in je verdere leven en vaak zonder dat je daar erg in hebt en daar gaat het om. Ombewust trek je weer de zelfde conclusie. Er gebeurt iets dat lijkt op die eerste keer, ook al is het maar in de verste verte en hup... daar ga je. Stel je zo'n sutiatie voor de geest, nu, van de afgelopen tijd, liefst zo kort mogelijk geleden, laat hem maar toe, je hoeft er helemaal niet naar te zoeken hij komt vanzelf als jij je daarvoor open zet. Kijk, hoe je reageert en schrik niet. Ja, daar zit angst, daar zit onzekerheid, daar zit de zelfde conclusie. Stel je nu voor dat je anders had gereageerd en zie daar de gevolgen van. Experimenteer met allerlei mogelijkheden en kies die, die voor jouw goed voelt.

Probeer de komende tijd, wanneer je weer een onzekere situatie tegenkomt, deze houding en dit weten bewust toe te passen. Het duurt even voor je deze conclusies kunt loslaten maar wanneer je jezelf daarvan bewust bent kan het heel snel gaan. Sucses.

Terug