Oefening 10

Doe eigenlijk altijd eerst de basis oefening, zodat je goed bij jezelf bent en goed geaard. Ga nu gewoon eens na, wanneer deed je voor het laatst iets voor het eerst. Wat was dat en hoe ging dat. Denk daar een poosje over na. Nu wil ik dat je jezelf heel sterk ontspant en terug gaat in de tijd. Je kunt dat doen door naar een station te gaan, een trein in te stappen die terug gaat in de tijd. Voel hoe je dat het beste kunt doen. Je kunt b.v een trein zoeken waar op staat: ""tijd rijden"", of een trein waar een voor jouw veel betekenend jaartal op staat, enz.

Je zit nu in de trein en rijdt naar een situatie in je jeugd waar je iets nieuws begon en dat heel spannend en vast ook een beetje eng voelde. Denk niet aan het resultaat, ( het werd natuurlijk weer niks b.v.) maar alleen het moment van nieuw begin. De spanning die daarbij hoort. Nu hou je dat gevoel vast. Waar in je lijf voel je dat en beschrijf het in jezelf. Zijn het kriebels in je buik of je maag? . is het spanning in je hoofd ?. wat dan ook, hou het vast!!. Nu ga je met dit gevoel terug naar de trein en ga je naar een plek in je geheugen waar je de laatste tijd, waar je voor het laatst iets voor het eerst heb gedaan. Ga weer naar die situatie en voel dezelfde spanning, de zelfde emoties. En denk vooral weer niet aan de resultaten die dat wel of niet opleverden. Daarmee herhaal je jezelf en ga je niet echt iets nieuws aan. De herhaling zit hem niet in de feiten maar in de spirit die je voelde. Nu hou je weer de gevoelens vast en ga je naar een toekomstige situatie waarvan je weet dat je die wilt gaan doen.

Stel je deze nieuwe stap voor, zo gedetaileerd mogelijk, met alles erop en eraan. Zie het voor je, hoor de geluiden die daarbij horen, en voel wat je in de eerdere situatie voelde. De spanning, de kriebels, alles wat er voor jouw bij hoort. En nu ga je ermee door en het lukt, het gaat perfect, het voelt fantastisch. Je blijft doorgaan en je voelt de resultaten met alles wat daarbij hoort. De geluiden, de emoties, de woorden en beelden. Doe dit zo intens mogelijk en herhaal deze oefening minstens 3 dagen achter elkaar.

Voel vooral ook de weerstanden en laat ze toe, kijk er naar. Voel wat dit betekend voor je en laat ze los. Dat was toen en is gescheidenis geworden. Zie het ook als zodanig. Schrijf ze in gedachten in een geschiedenisboek en klap het daarna dicht. Dat is geweest, nu ga je opnieuw beginnen en gaat het heel anders. De tijd is anders, jij bent anders, de omstandigheden zijn anders, enz. Je zou heel erg je best moeten doe om de zelfde resultaten te krijgen vanuit je geschiedenis. Veel mensen doen daar inderdaad vreselijk hun best voor omdat het zo lekker vertrouwd voelt. Wil jij daar nu je energie in stoppen of wil je echt iets nieuws ?. begin dan ook met een schone lei , zonder de geschiedenis te herhalen uit angst voor wat dan ook. Laat je gaan en kijk, voel en hoor wat er op je pad komt om je te helpen daar te komen waar jij naartoe wilt.

Terug