Oefening 6

Doe eerst de basis oefening en zorg voor algehele ontspanning. Zorg ook dat je niet gestoord kan worden, dus bel af, telefoon uit, enz. Je zit met een bepaald verdriet, b.v mishandeling of miskenning, misbruik of misdaad. De woorden zeggen het al, er is iets mis gegaan en meestal is dat, dat je iets hebt gemist. Men heeft je niet goed behandeld, men heeft je niet erkend, men heeft geen gebruik gemaakt van je capaciteiten, ze hebben je daden niet gezien of willen horen, enz. Alles bij elkaar, ze hebben jouw bestaan niet op waarde geschat en daar voel je verdriet over. Maar misschien ook woede en angst. En wat nog beroerder is, wat daar allemaal uit voort gekomen is. Wantrouwen, afgunst, geen afspraken kunnen en willen maken, bindingsangst, geen verantwoordelijkheid nemen voor je leven en nog veel meer. Ga precies na wat er aan de hand is met jou. Ga ook na welke gevolgen dit voor jou heeft.

Wat belangrijk is, om verdriet te kunnen loslaten , alles wat je is aangedaan, als kind en daarna als volwassene, en wat je daarmee jezelf hebt aangedaan, is dat je dat inziet. En dat je de veroorzakers kunt vergeven, ook jezelf. Met vergeven bedoel ik niet dat je het vanaf nu moet ontkennen of dat je het niet meer erg vindt of dat je nu goede vrienden moet zijn met de veroorzakers, nee, dat is niet de hoofdzaak van vergeven. Vergeven is dat die ander geen invloed meer heeft op jouw gedrag, op jouw gevoelens, er geen macht meer op kan uitoefenen. Dus, dat je er los van bent.

Je bent nu heel ontspannen en voelt de pijn en het verdriet over wat er is gebeurd. Zie het weer voor je en voel in je lijf waar dat gevoel zit. Vergroot dit gevoel. Zie alles weer voor je ,kijk naar de details en voel het. Nu stel je je voor, dat degene die daar volgens jou de veroorzaker van was, 2 meter voor je zit. Je kijkt naar die persoon. Misschien lukt het de eerste keer niet zo goed, probeer het dan een andere keer weer, tot je die persoon voor je kan zien. Kijk hem of haar recht in de ogen en zeg datgene wat je eigenlijk toen had moeten zeggen. Wanneer je boosheid voelt, schelt die persoon uit voor alles wat je wil, ja, schelt hem of haar helemaal voor rot. Voel wat dat met je doet.

Vaak voel je je daarna verdrietig, waarom moest het allemaal zo gaan, waarom kon het niet anders of " normaal zijn". Heel vaak blijven mensen daar hangen. Je begint de veroorzaker te begrijpen, je probeert die ander te vergeten en je denkt dat dat vergeven is. Nou, mooi niet. Je geeft die ander nog steeds macht over jouw leven. Je laat je er nog steeds door beïnvloeden, daar zit de knoop.

Oké, je zet die persoon weer voor je. Je zegt nu heel duidelijk, terwijl je die persoon aankijkt, ik wil dat je geen invloed meer hebt op mijn leven, ik ban jouw macht over mij uit mijn leven. Ik neem het heft in eigen hand, ik neem de verantwoordelijkheid voor het creëren van mijn eigen leven. Jij hebt daar nu geen invloed meer op. Ik geef nu de macht, die jij over me had, weer aan mezelf en zal daar m'n eigen leven mee inrichten, enz,enz. ga door met alles wat je kunt bedenken en wat van toepassing is op jouw situatie.

Ga door tot je de macht weer bij jouw voelt liggen. En neem je voor wat je er mee gaat doen. Neem een besluit, niets is zo kalmerend. Neem de verantwoordelijkheid over je eigen leven, eis die op. Nu ga ik er zo en zo mee om. Zie het voor je gebeuren, met alle details erbij. Zie hoe het gaat wanneer jij de macht over jezelf weer neemt. Voel je innerlijke kracht en zeg tegen jezelf: "Ik geef mijn bestaan, m'n leven in handen van mijn innerlijke kracht, die mij beschermt en verdedigt".

Terug