Oefening 7

Zoek een rustige plek waar je niet gestoord wordt. Die de basis oefening, voel je totaal ontspannen. Ga eens na wat de verliezen zijn in je leven. Welke hebben grote indrukken achter gelaten. Misschien zijn er verliezen die je nog steeds niet hebt verwerkt. Deze kunnen zijn uitwerking hebben op allerlei terreinen. Terreinen waar je misschien zelfs geen weet van hebt. Even een voorbeeld; stel je hebt je moeder verloren en nu heb je een bepaalde reactie naar vrouwen, diep van binnen vertrouw je ze niet en je hebt helemaal geen idee dat dit wel eens te maken kan hebben met het verlies van je moeder. Een ander voorbeeld, want het kan op allerlei terreinen liggen. Je eerste baantje was zwaar en je voelde je er veel te zwaar beladen maar je deed vreselijk je best om de waardering te krijgen die je zo nodig had. En nu werk je jezelf nog steeds in de stress om je baas te laten zien dat je goed werk levert. Ook daar in je eerste baantje ben je iets wezenlijks kwijt geraakt, namelijk dat je goed genoeg bent als je gewoon je best doet. Je kunt ook naar iets gaan kijken wat de afgelopen tijd is gebeurd. Je bent je baan kwijt of je hebt je auto weg moeten doen of er is een hond overleden of je bent een vriend of vriendin kwijt, het kan van alles zijn. Neem één verlies, je kunt later natuurlijk ook een ander verlies nemen om daar naar te kijken.

Ga nu in het kamertje, midden in je hoofd. Daar is een ruimte helemaal alleen voor jou. Kijk of het eruit ziet zoals jij het wilt. Jij alleen hebt het daar voor het zeggen en dus maak het zoals jij wilt. Een ruimte waar rust en stilte is, waar je kunt mediteren, waar je naar dingen en gebeurtenissen kunt kijken die belangrijk voor je zijn, waar je beelden kunt oproepen in alle rust. Nu kun je gaan kijken naar dat verlies wat nog steeds speelt. Zet het op een beeldscherm en laat alle gevoelens die daar bij horen weer tot je doordringen. Voel het moment van verlies, wat gebeurde er toen met je. Welke gevoelens gingen er door je heen. Maak het voelbaar in alle details. En kijk en voel nu….welke conclusie trek je daar.

Laten we even het eerste voorbeeld nemen. Stel je de conclusie getrokken, ze heeft me verlaten, ze heeft me in de steek gelaten. Het hoeft voor de moeder helemaal niet zo te zijn, maar voor jouw voelde het zo. Blijf net zolang voelen en kijken wat jouw conclusie is over jouw verlies. Hou dit in je gedachten maar laat het beeld nu los.

Ga nu naar een situatie waar je het de laatste tijd moeilijk mee hebt of waar je iedere keer tegen dezelfde dingen aan loopt of waar je je mateloos aan ergert maar niet snapt waarom. Laat er maar een beeld komen ook al denk je dat het er niets mee te maken heeft. Laat dat beeld ook je scherm komen, kijk er naar en voel wat het je doet. Wat is er met je aan de hand, wat gebeurt er van binnen met je. Voel je boosheid, verdriet, ergernis, verwarring, wat is het. Duik er als het ware in en voel…eigelijk ben ik nu vreselijk…………….

Haal nu de vorige beelden van je verlies erbij. Wat heb je daar, toen, verloren. Vertrouwen in een heel belangrijk iemand, gehoor van iemand waar je jouw gevoel mee wilde delen, veiligheid in je leven, het kan van alles zijn. Zoek het antwoord, het is er allang, je hoeft het alleen maar naar je toe te halen. Zo kun je accepteren dat je iets bent kwijt geraakt en wordt het duidelijk waarom er nu dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Zo ontdek je dat je eigenlijk en misschien wel eindelijk afscheid kan nemen en kunt rouwen over dat oude verlies. Een verlies wat je toen helemaal niet aan kon of niet kon zien dat dit zo’n gevolg zou hebben, jaren later.

Blijf hier de komende dagen over na voelen, kijk naar de momenten waar dit alles nog doorspeelt. De volgende keer dat je weer die zelfde gevoelens hebt, reageer dat dan niet op de persoon of situatie af die daar mee te maken heeft, maar neem jezelf even apart en ga even terug naar dat oude verlies en voel of het ermee in verband staat. Blijf bij jezelf en voel weer even dat verlies, je zult merken dat het gevoel, op den duur, kleiner wordt en korter. Op deze manier wordt het verlies verwerkt en worden jouw reacties reëler en veel helderder.

Terug